יום חמישי, 26 בפברואר 2009

פריפריה קורסת -- רצועת החוף מטפסת

האם חשבתם פעם מדוע הפריפריה בישראל ממאנת להתפתח – ובמקביל, כתמונת ראי, למה הגלעין ממשיך לצמוח ולשגשג?

כאשר השאלה הזאת עולה (ובזמן האחרון היא עולה-גם-עולה על מסכי הטלביזיה) מייד מתחיל שטף של הטחות אשם ושל חיפוש אשמים. "החשודים הרגילים" הם ממשלות ישראל לדורותיהן, חברי כנסת שעסוקים בעצמם, מנכלים וסמנכלים תאבי בצע, בעלי הון היונקים הכנסות ממפעלים בפריפריה ומעבירים אותם (במקרה הטוב) למדינת תל אביב, נערי האוצר הסופרים את הגרוש...

הסיבה להשרדותה של הבעיה העיקשת והחמקנית מונחת מתחת לאף: הפריפרייה אינה ממריאה משום שאין לה, ומעולם לא נוצרה בה סביבה גיאו-כלכלית-חברתית המחוללת יתרון תחרותי על פני הגלעין, סביבה שתעודד בקיעת עסקים וצמיחתם ותחולל מקומות עבודה בשפע. ללא עבודה אין פרנסה וללא פרנסה אין חיים.

הגלעין לעומת זאת מספק את אותה סביבה: (1) שוק מוצרים ושרותים גדול, מרוכז ונגיש; (2) שוק עבודה גדול בעל מגוון התמחויות ומיומנויות, מרוכז ונגיש; (3) מאגר ספקים לכל דורש; (4) שוק הון משוכלל; (5) סביבת הזדמנויות רוחשת רעיונות, תחדישים, פרוייקטים ועסקאות משתלמות; (6) מוסדות ומתקני לימודים גבוהים ומחקר; (7) סביבת בידור, תרבות ופנאי עשירה ודינמית.

אוצרות עתק הושקעו בנסיון של הממשלה לפתות אנשי עסקים להשתקע מחוץ לגלעין על ידי תמריצים כספיים. בבניית התשתית תומכת העסקים נעשה מעט מדי ומאוחר מדי. אם כך, האין זה מוזר שבכל פעם שמפעל קורס בעיר פיתוח (עיר קיפוח?) כולם מופתעים. הקריסה היא התופעה הצפוייה בהעדר תשתית תומכת. המשך עסקים כרגיל הוא שצריך להפתיע.

ב-16 לחודש מרס יתקיים במכללת ספיר שליד שדרות מפגש בין מקבלי החלטות בשלטון המקומי והמרכזי לבין קומץ אנשי אקדמיה ושאר "משוגעים לדבר" שאינם מרוצים מהמשך הסטטוס קוו הכלכלי-חברתי-מרחבי. המפגש יעסוק בפרדיגמה שונה מזו הקיימת, זו אשר במשך יותר מחמישה עשורים מגששת באפילה ואינה מצליחה להגשים את המטרה הציונית המוכרזת השכם והערב: יישוב הארץ ושגשוגה באשר היא, ולא רק בגלעין ובמדינת תל אביב.

כל מי שהעניין חשוב לו מוזמן להרשם ולהגיע. ראו נא את הכרזה/ההזמנה המצורפת.




הקיש על עמודי הכרזה להגדלה




סדר היום: הקש להגדלה