יום ראשון, 8 במרץ 2009

המתאם בין השכלה והכנסה ביישובים בישראל

להלן תרשים המראה את המתאם בין השכלה והכנסה בישראל בשנת 2003 המבוסס על ממצאי הלמ"ס. התצפיות הם יישובים. אם כי לא ניתן לאמר זאת בוודאות, כיוון ההשפעה הוא בעיקר מהשכלה אל הכנסה. התמונה הגדולה מראה כי אמנם קיים מתאם ברור בין השניים: ככל שרמת ההשכלה ביישוב גבוהה יותר, כך גם רמת ההכנסה. הקשר מתון מאד בקרב אוכלוסיית הלא יהודים, וזה מראה על אחת משתי אפשרויות או צירוף של שתיהן: (1) הדרה של לא יהודים (בעיקר ערבים מוסלמים) ממשרות נושאות הכנסה גבוהה; (2) דיווח בחסר על הכנסה של אותו מגזר.


בנוסף לכך, היישובים החלשים ביותר הם של היהודים הדתיים (צבע כתום) ושל הבדואים בדרום (צבע ירוק כהה). אחריהם בסדר עולה הישובים הערביים (ירוק בהיר); עיירות הפיתוח; וכל שאר היישובים (הכוללים ישובים יהודיים ומעורבים)

להגדלה הקש על התרשים

.

יום שבת, 7 במרץ 2009

MAD Mutually Assured Destruction


חורים בהגנה
מאת אמיר אורן
"ישראל אינה ערוכה למהלומה אטומית, ביולוגית או כימית. העורף רחוק מלהיות ממוגן ומערכות ההגנה מטילים טרם נוסו בקרב. לכן, בשעת משבר, למשל מול איראן גרעינית, וכשבנימין נתניהו מנהל את העניינים, מותר להפסיק לדאוג. אפשר להתחיל להיבהל"
אין כל דרך להגן בפני תקיפה גרעינית לאחר שהטילים שוגרו. מה שברור הוא כי העיר תל אביב היא המטרה המפתה ביותר. מכה על מרכז תל אביב היום תגרום: (1) השמדת המוח של מערכת הביטחון וקודקוד השיגור של מכה שנייה; (2) השמדת המוח של המשק הישראל ושל עיקר כושר ההשכלה הגבוהה, המחקר והפיתוח, ושל שאר המוסדות והארגונים שמבדלים מדינת עולם ראשון מזו של עולם שלישי; (3) השמדת מרכז הכובד של האוכלוסיה היהודית המשכילה ושל כוח העבודה בעל פריון הייצור הגבוה ביותר.

ירושלים היא המיקום האופטימאלי למטה הכללי ומשרד הביטחון. רק כך יוכל לשרוד גם לאחר מכה ראשונה, פיקוד משולב מדיני וביטחוני אשר יפקד על ניהול המכה השנייה המגיבה, וידאג להרס טוטאלי של מדינת התוקף. את זאת אני מבסס על (1) ההסתברות הנמוכה למדי שמדינה מוסלמית תוריד פצצה גרעינית על ירושלים וכך גם תשמיד את המקומות הקדושים לאיסלם; (2) על אמונתי שהארסנל הגרעיני של ישראל איננו נגיש לטילים האירניים.

תקינות מערכת הפיקוד, הבקרה והשליטה על החימוש האיסטרטגי הישראלי, גם לאחר ספיגת מכה ראשונה, היא הדרך היחידה למנוע את שיגור הטילים עלינו.