יום שישי, 21 בנובמבר 2008

נוסעים נכבדים, הרכבת מאחרת להכנס לתחנה

ציטוט מתוך אחד העיתונים המובילים: "אחרי שנים של וועדות ותכנונים, אינספור אנשי מקצוע ומיליוני שקלים שנשפכו, פרויקט הרכבת המהירה לירושלים דומם מנועים. לאחר ההחלטה של מועצת הגנים ושמורת הטבע לא לאשר את דרך הגישה ייאלצו המתכננים לחשוב על תוכנית אחרת, כזו שעשויה להיות נקודת המפנה של הפרויקט כולו. היכן עומד הפרויקט בימים אלו? ובכן, התשובה לכך לא ברורה אך הוא ללא ספק עומד, לא זז לאף מקום"
----------------------------------------------------------
איש אחד רואה את חברו עומד על הרציף ופניו עצובות.
למה אתה כל כך עצוב? הוא שואל
- כי אחרתי את הרכבת בשתי דקות
מה באמת? אתה נראה כל כך עצוב כאילו אחרת אותה בשתי שעות...
-------------------------------------------------------------
אחד התיסכולים הגדולים שגורמים לי "הירוקים" הוא הנזקים הנובעים מהבורות שלהם. הם עדיין לא הפנימו את עובדת החיים הכלכלית האומרת שאין ארוחות חינם.

כמו ילד קטן קפריזי הירוקים רוצים את כל העוגה לעצמם. "או שתעשו את הדברים לפי רצוננו או שנשכב על הכביש ולא תוכלו לעשות דבר". הירוקים מנכסים לעצמם את כל חכמת התכנון. הבנתם המזערית בכלכלה מעשית (כיצד פועלת המציאות) באה לידי ביטוי לא רק בטרור שהם מפעילים על תהליכי פיתוח חשובים, אלא גם באי התחשבותם בסולם קדימויות כל שהוא.
האיום הסביבתי החמור ביותר הניצב בפני אזרחי ישראל הוא הניהול הכושל של משק המים והשופכין. במקום שאין בו מים, אין חיים. המדינה עומדת בפתחו של משבר מים אקוטי בעתיד המיידי, ושדולת הירוקים ממשיכה להתעלם מבעייה קיומית מתמשכת, רציפה ובעיקרה בלתי הפיכה בגופי המים העיקריים, מעל ומתחת לקרקע: הכנרת המתרוקנת, רוב נחלי ישראל הממשיכים להתייבש ולהזדהם, ואקוויפר החוף הנמצא בסיכון הכחדה.

האנשים אשר כל כך דואגים לעתיד הסביבה הטבעית של ישראל ממקדים את המאמץ שלהם בסוגייה שולית יחסית של "עמק הכפירה" ואינם נלחמים במלחמה החשובה כל כך של שיקום משק המיים הישראלי. וזה כולל גם את המים הנעלמים מאחד מאתרי הטבע הנדירים בעולם, ים המלח, ואת תופעת הבולענים ההולכת ומתרחבת.
ואם אני טועה ירוקים, ואינכם מתעלמים מאותה בעייה סביבתית קיומית, אזי ההצלחה שלכם בטלה בשישים, ואין כל ראייה להצלחה ולו הקטנה ביותר.

הריצה להוכיח עשייה ירוקה, להיראות טוב, באה לידי ביטוי גם בתוך המרקם העירוני. הייתי נוכח בהרצאה בה חברת מועצת העיר תל אביב, נציגת סיעת הירוקים, התרברבה שעצרה פרויקט פינוי בינוי כי הוא היה מוביל לעלייה באחוזי הבנייה שנראתה לה מוגזמת. ברשות הגברת חברת המעצה לא היה כל כלי מדידה להוכיח את טענתה. הירוקים מספרים לנו כי פינוי בינוי וציפוף עירוני הם אחד האמצעים היעילים ביותר נגד התרחבות השטח הבנוי על חשבון שטחים פתוחים לא עירוניים. אבל כאשר מגיעה שעת מבחן, חלילה מלהסתכן בקבלת החלטה טיפה חריגה.

חברת המועצה הירוקה נצמדה בעקשנות לתקן שטח ירוק שרירותי של X מטרים מרובעים לתושב. אילו הייתה משתמשת בעיניה, יכלה לראות כי תל אביב היא אחת הערים הנטועות ביותר בארץ, ורחובותיה מוגנים היטב משמש.
ירוקים תל אביבים, אחת הצרות החולות הפוגעות באיכות החיים בעיר הזאת היא נסיעה של רוכבי אופנועים על מדרכות -- נראה אותכם מתמודדים עם בעייה קונקרטית!
ואנא, תנו לרכבת לירושלים לנוע . . .

4 תגובות:

Yodan אמר/ה...

אוי דני, אפשר לחשוב שהירוקים הם שחירבשו את הארץ? ובקשר לרכבת לירושלים. העיכוב נובע מהשיטה הישראלית הרגילה של להתעלם מהבעיה ומההתנגדות ולא להציע חלופות ולבחון אותם כלכלית (כולל הערכת הנזק הסביבתי שיהיה לדורות ולתמיד), ואז להאשים את הירוקים בעיכוב. ובהקשר של ים המלח תעשה חיפוש קטן בגוגל ותראה שיש פעילות ארוכת שנים. דא עקא שהפיתרון הטוב יותר הוא גם יקר וקשה. להחזיר מים טבעיים לירדן ולהשקיע כמו מטורפים בניהול, שמירה, והתפלה של מים.

יהונתן הימן אמר/ה...

דני, לצערי איכזבת עם האשמת הירוקים בעוולות העיקריות בארץ. הטענות בדבר הנזקים האקולוגיים והסביבתיים שיגרמו הרכבת (שלא לדבר על ערימות עצומות של פסולת עפר שאמורות להיערם בשטח הפארק המטרופוליני המתוכנן, עמק הארזים ולפגוע בצורה קשה בוואדי שמתפקד עוד בקושי ומשמש כמסדרון אקולוגי חשוב בנחל שורק) עולות מזה זמן רב! "הירוקים" וגם גופים נוספים קוראים לייעול התכנון ולצורך להתחשב אמת בצרכים הסביבתיים.
חלק מאותם הירוקים קראו לקידום קו A1 וכנגד קידום קו הרכבת ההיסטורי שאיננו משמש רבים כיום היות ואינו יעיל מבחינה תחבורתית. הנזקים שנגרמו אז לנחל שורק (הפעם חלקו התחתון) גרמו לעצירת העבודות אז וכל קידום הקו ההיסטורי הזה עלה לכולנו, הירושלמים, בעיקוב של זמן רב מהגעת תחבורה מסילתית רצויה לעיר!
לדעתי דווקא שיתוף הפעולה עם הגורמים הירוקים הקשים, שמיעת עמדתם והפנמה של דבריהם, יקדמו תכנון טוב יותר המאזן בין האינטרסים השונים בצורה מוצלחת יותר.

אנונימי אמר/ה...

פרט קטן אך חשוב :
יש להבחין בין הארגונים הירוקים השונים הפועלים בארץ (החברה להגנת הטבע, אדם-טבע ודין, התנועה הירוקה וכו') לבין הארגון הפוליטי הקרוי "הירוקים" של פאר ויסנר. המרחאות התוחמות את שמו אכן מסכמות היטב את אופיו, בתור סניף הגרין-ווש הישראלי.

אנונימי אמר/ה...

בעניין הרכבת לירושלים - ראוי לציין ש"הירוקים" מקדמים מזה זמן ארוך חלופת מנהרה אחת ארוכה במקום הצורך לחפור שתי מנהרות ולטחון שטח בתולי כדי לחפור אותן. החלופה הזאת, שמומחים הצביעו שאף תהיה זולה יותר, לא נבחנה כראוי ע"י מוסדות התכנון.
אז די עם ההאשמות הגורפות האלה על "הירוקים".