יום ראשון, 24 במאי 2009

צעצועים לגנרלים, מדינה מתרוששת והצורך בשבירת כיוון

בקראסי, פוטייה ואג'ינקור כיסחו האנגלים את הצרפתים, על אדמת נורמנדי שבצרפת, כי הצרפתים התעלמו מהופעת התחדיש "הקשת הארוכה" בצד הבריטי. באמצעות חימוש זה הצליחו האנגלים לפגוע מרחוק בקשתים שכירי החרב האיטלקים, עוד לפני שהנ"ל הגיע לעמדות ירי. האיטלקים נסו לאחור אל מול האבירים הצרפתים ששעטו קדימה, והאבירים פילסו את דרכם אל התהילה תוך שהם טובחים באיטלקים שעמדו בדרכם. המלך האנגלי מנע תגובת רפלקס דומה בצד שלו על ידי כך שארגן את אוחזי הקשתות הארוכות במערכים דמויי משפך שהפכו לשטחי הריגה כאשר חדרו אליו אבירי צרפת הרכובים, וקיקרקע את אביריו הוא על מנת שיימנעו מלהסתער מוקדם מדי ולהפריע את מלכת הקשתים. הסוף ידוע: האנגלים מחצו כח גדול פי ארבעה או יותר.

בקרבות יום הכיפורים נעצר השריון הישראלי על ידי "הקשתות הארוכות" המודרניות--טילי הסאגר מונחי התיל. מדובר בטכנולוגיות מתקדמות של עידן התיעוש והמיחשוב, אך התופעה דומה: כאן בשלהי המאה העשרים ואז במלחמת מאה השנה הפתיע צד אחד על ידי החדרת חימוש וטקטיקה חדשים בעוד שהצד השני לא השכיל לקזז את שיגרתו אשר הכיר והוקיר.

הפלירטוט עם מטוסי החמקן המלא או החלקי הוא עוד תגובת רפלקס שמסתמכת על מה שעבד עד עכשיו, שליטה ישראלית באוויר, אבל לא בהכרח מה שיעבוד בעתיד. חימוש זול, הטילים הבליסטים עם ראש קרב לא קונבנציונלי, עשוי להפוך את מטוס הקרב/הפצצה (חמקן בצורה מושלמת או חלקית) לכמעט לא רלבנטי.

אירן המתגרענת לא תמתין 4 שנים ויותר עד להצטיידות ישראל בחמקן החדש והיקר עד מאד. מה יועילו החמקנים המשוכללים ביותר כאשר הצד השני מוגן על ידי מטרייה גרעינית. שם המשחק החדש הוא "השמדה הדדית ודאית" (mutually assured destruction MAD). מוטב שישראל תסתגל למצב החדש במקום להסתמך על טכנולוגיה משוכללת אבל שעבר זמנה, ועלולה לרושש אותנו לדעת. צי לא גדול של צוללות טילים גרעיניים משוטט במעמקי הים יעשה את העבודה (המלוכלכת, אבל הנחוצה) של איום מתמיד על מי שמאיים עלינו.

את עודף הכספים עלינו להשקיע בלהחזיר את הצבע ללחיי המדינה שלנו, בדמות: השכלה נאותה, מגן הילדים ועד התואר השלישי; תחבורה נאותה, מהסעת המונים ועד סביבה תומכת באופנים והליכה; ביטוח בריאות שלם לכל דיכפין ולכל מחלה; אנרגיה ממקורות לא פחמימנים ולא מתכלים; ושאר מוצרים ציבוריים שפרושם חיי שעה עם חדוות חיים ופיתוח מושכל המאפשר את חיי הנצח.

אין תגובות: