יום שני, 28 בינואר 2008

גונבים לנו את הים

בשיחת רעים של ערב שישי התבקשתי להגיב על הטענה הנשמעת "גנבו לנו את הים". מי גונב לנו את הים? נקרא להם " כרישי הנדלן ". מי מתלונן על הגניבה? נקרא להם " הכחולים ".


איור 1. הכרישים של תל אביב ממשיכים לטרוף כל חלקה טובה


מה טוענים "הכחולים"?

  • הים שייך לכו...לם, ועל כן אסור לנו לבנות בסמוך אליו,

  • בייחוד לא לבנות לשימוש פרטי של "בעלי הממון" – זה לא צודק!

  • בנייה של חומת מגדלים לאורך קו החוף מסתירה את הנוף,

  • בניה כנ"ל עוצרת את הבריזה מהים בימי הקיץ החמים...

במילים אחרות, אל לנו לאפשר "לכרישי הנדלן" תאבי הבצע לבנות בתים גבוהים וצפופים בחזית של העיר הפונה אל הים או אל הנהר, או אל האגם או אל הפארק הציבורי. טוב, אם לא בתים גבוהים וצפופים, החלופה היא להתיר בנייה של בתים נמוכים עם רווחים גדולים ביניהם. במילים אחרות, מותר לבנות בתים פרטיים בני קומה אחת עם רווחים גדולים ביניהם. מאחר והחזית לים היא מוגבלת, מספר הבתים הפונים אל הים הוא קטן מאד, ומי יגור בהם. אם ניתן לשוק לקבוע, הרי שהגבלת היצע הבתים במיקום המבוקש תגרום לתחרות עזה עליהם, ומחירם ידמה למחיר יצירת אומנות מבוקשת במכירה פומבית של האלפיון העליון. במהרה יקרא המקום "טיילת המיליארדרים". זה פוגע "בצדק החלוקתי" ועוד בצורה בולטת. או אולי נקים ועדה שתבחר במתי המעט הראויים לגור לאורך חזית הים; למשל: סופרים, מחזאים, ציירים, זוכי פרס נובל, חברי כנסת... אני לא בטוח שזה רעיון שכולם יאהבו.



נסיון שני. טוב, אז אם לא בתים גבוהים וצפופים וגם לא בתים נמוכים על חלקות גדולות, נחפש חלופה אחרת. נעשה תרגיל מחשבתי: נבטל את השורה הראשונה של בתים בחזית הפונה אל הים (או אל הפארק, אל הנהר ...). מיד עולה השאלה: מה נעשה עם השורה השנייה? האם נטיל עליה מגבלות דומות, או אולי נבטל אותה, כי היא מסתירה ופוגעת בשורות שמאחוריה? (זה מזכיר לי בדיחה על חכמי חלם שלא רצו לקלקל את שכבת השלג היפה שכיסתה את עירם, והחליטו לשלוח את החזן לקרוא לאנשים להשאר בבתיהם; אבל כדי שרגליו לא יגעו בקרקע, ישאו אותו על כתפיהם ארבעה גבאים).


נסיון שלישי: אולי נקבע שרצועה מקבילה לרצועת החוף תשמש כפארק ציבורי. אבל מה גורלה של שורת הבתים הראשונה הפונה אל הפארק? או השורה השנייה, והשלישית? אנחנו בבעייה. נראה לי שמה שהכחולים היו רוצים הוא חוף ים רומנטי ללא בתים, ללא אנשים, רק מים וטבע.




איור 2. הירוק הכחול והחול





אני לא לגמרי בטוח שזה מה שרוצים כו...לם. הבא נבדוק איך נראים חופים שהמקומיים והתיירים נוהרים אליהם. נתחיל בשנחאי שבסין


איור 3. טיילת הבונד בשנחאי




איור 4. חוף קופה-קבנה בריו




איור 5. טיילת האגם בשיקגו





איור 6. חוף המרינה בתל אביב



איור 7. טיילת הילטון בתל אביב




מה קורה כאן? כולם השתגעו? במקום חוף ים טבעי, נקי מבניינים אנחנו רואים, בכל מקום, מגדלים ופעילות רבה מסביבם: מכוניות, אנשים, בתי קפה וכו'. כן, השוק עושה את זה; "השוק הפרוע". זה דורש הסבר.


המשך בקרוב


אין תגובות: