יום שלישי, 7 באפריל 2009

הסבר להשפעת "רנט קונטרול" על כמות מחוסרי הבית, ועוד כמה רעות חולות


הקביעה כי דיור להשכרה-תחת-פיקוח מחמיר את מצב מחוסרי הדיור הניבה בקשה להסבר, והרי הוא לפניכם באמצעות מודל ההצע והביקוש (כמן בקורס מבוא לכלכלה).

בתרשים משמאל עקום ביקוש מצוי בעיר עם שוק חופשי: הוא מראה שכמות הדיור המבוקשת עולה ככל שמחיר הנדרש (למ"ר) יורד. עקום ההצע מופיע כקו אנכי – בטווח הקצר, בעלי הדירות להשכרה אינם יכולים להגדיל את כמות הדיור שהם מציעים והם נוטים להשכיר את כל מה שברשותם בכל רמת מחירים. ברור כי המודל הזה הוא מקורב, אבל ידוע שהקירוב טוב למדי.

הקש על התרשים להגדלה

התרשים מימין מראה את השינוי שחל במצב ההצע: קטע ממנו (נניח 1/3) הוא מעכשיו תחת פיקוח והוא מושכר במחיר נמוך ממחיר השוק, ובשוק החופשי נותרים 2/3. עם הצע קטן בשליש, מחיר שוק ההשכרה מזנק כלפי מעלה מותיר הרבה אנשים עם מרחב בחירה קטן מאשר לפני הפיקוח. הם ישלמו יותר או ישכרו דירות קטנות יותר.

החכמים והזריזים יתפסו עד מהרה את כל המלאי של הדירות תחת פיקוח, ויעבירו אותם הלאה לחברים או בשכירות משנה במחירי השוק החופשי, כפי שידוע שקורה בשווקים תחת פיקוח מחירים. בעלי הדירות תחת פיקוח יפסיקו לתחזק אותן ואזורים שלמים יהפכו למעונות עוני. שווין של דירות להשכרה יירד. קבלנים יפסיקו לבנות בעיר הזאת, המלאי יישחק ויקטן, המחירים יאמירו. אנשים שהיו על סף איבוד מגוריהם יזרקו לרחוב. זה קרה וזה קורה – זאת איננה רק תאוריה.

2 תגובות:

tzik אמר/ה...

תודה רבה. אני מאוד נהנה מהבלוג שלך.

ותגיד, יש לך מושג אם מישהו ניסה לטפל בכשל המרכזי שאתה מתאר, אותם "חכמים וזריזים" שתופסים את הדירות המפוקחות ומשכירים אותן שוב, כלומר מייצרים שוק שחור של דירות מפוקחות? אלמלא הם, לא רק ההיצע קטן, אלא גם הביקוש, כי שליש מאנשים (במודל שלך) גם מוצאים דירות זולות.

יורם גת אמר/ה...

> זה קרה וזה קורה.

אולי, אבל וודאי שהרגרסיה שבפוסט הקודם אינה, בפני עצמה, עדות משכנעת לדבר.

לגופו של עניין, וכפי שנדמה לי שהערתי כבר בפוסט קודם שעסק בנושא הזה, ברור שפיקוח על המחירים אינו פתרון לבעייה האמיתית: מחסור בדיור. השאלה, אם כן, היא מדוע שלא תפעל הממשלה ישירות להגדלת מלאי הדיור. תכנית ממשלתית שבמסגרתה ייבנו דירות באזורים מבוקשים ויושכרו לאזרחים על בסיס של צורך (ובהגרלה, כל עוד הביקוש עולה על ההיצע) נראית כמו הפתרון הטבעי. מה דעתך על תכנית שכזו?