יום שישי, 8 באוגוסט 2008

האוצר החליט: הבנייה במרכז תיפסק

האוצר החליט: הבנייה במרכז תיפסק - מחירי הנדל"ן יזנקו

מעריב, ‏יום חמישי 07 אוגוסט 2008

עידו אפרתי

המשרד הנחה את הממשלה לא לקדם תוכניות שינוי ייעוד למגורים ותעסוקה במרכז. המטרה: צמצום התחלות הבנייה במרכז והמשך עליית מחירי הנדל"ן - דבר שייאלץ רוכשים רבים לנדוד לפריפריה

ניסוח מעניין: האוצר הנחה את הממשלה. . . ישר רואים מי כאן הבוס

משרד האוצר עוצר את תוכניות הבנייה במרכז הארץ לטובת פיזור האוכלוסייה וחיזוק הפריפריה.

כן, האוצר מאד אוהב את הפריפריה: נזרוק לה איזו עצם ושתישאר בשקט. . .

על פי הנחיות האוצר, בשנים 2009-2012 אי-אפשר יהיה לשנות ייעודי קרקע לטובת בנייה למגורים ולתעסוקה.

ואני לתומי חשבתי כי משרד הפנים ומשרד הבינוי והשיכון הם האחראיים על תכנון ופיתוח יישובים

המטרה: צמצום התחלות הבנייה במרכז הארץ והמשך עליית מחירי הנדל"ן - דבר שייאלץ רוכשים רבים לנדוד לערי הפריפריה.

עיריית תל אביב חושבת אחרת: "נלחמים במחירי השכירות, עיריית תל אביב מקדמת שני פרויקטים לדיור בר השגה לזכאים" (ראה כתבה בהמשך)

במכתב שהאוצר העביר למשרדי הממשלה לקראת דיוני התקציב ושהגיע לידי מעריב עסקים, נכתב:

"משרדי הממשלה הנוגעים בדבר ובכללם מינהל מקרקעי ישראל, משרד הבינוי והשיכון, משרד התמ"ת ומשרד הפנים, לא ייזמו תוכניות סטטוטוריות חדשות, שמטרתן שינוי ייעוד של קרקע שאינה מיועדת לצורכי פיתוח לייעוד מגורים ולייעודי תעסוקה במחוז המרכז, בשנים 2009-2012".

מזמן חיפשנו מנהיג חזק . . . סוף סוף מישהו תופס מנהיגות!

בנייה במרכז - לא תהיה יותר

ברקאי וולפסון

בדברי ההסבר המופעים לצד ההנחיה מסביר משרד האוצר, כי תוכנית המתאר הארצית לבנייה (תמ"א 35) עד שנת 2020, שאושרה בנובמבר 2005, קבעה יעדי אוכלוסייה נורמטיביים במטרה לשנות את המגמות הקיימות בפיזור האוכלוסייה ולחזק את הפריפריה.

"עם זאת, מבדיקת המגמות עד היום (מ-1995 ועד 2007) עולה כי מימוש היעדים בתמ"א 35 היה חלקי בלבד. נרשם גידול אוכלוסייה נמוך מהקצב שהונח בתמ"א 35 באזורי הפריפריה, (אני ממש מופתע) ולעומת זאת נמשך גידול אוכלוסייה מסיבי במחוז המרכז (מדינת תל אביב ממשיכה לצמוח, הערסית הזאת. . .), אשר כבר כיום היקף האוכלוסייה בו מגיע לכ-90% מן היעד שנקבע בתמ"א 35 לשנת 2020", נכתב בדברי ההסבר.

עליות המחירים בדרך?

בעקבות כך הגיעו באוצר למסקנה, כי הגדרות תוכנית המתאר אינן מבטיחות את מימושה וכי יש להביא לשינוי גם במדיניות הממשלה.

"משרדי ממשלה העוסקים בתכנון ובפיתוח פתרונות מגורים ותעסוקה פועלים פעמים רבות במטרה לענות על הביקוש הגבוה באזור המרכז - אך בלי לבחון את השלכות הדבר על אזורי הפריפריה", נטען בהסבר. . .

מה באמת? הרי לא יעלה על הדעת שממשלת ישראל לא בוחנת את ההשלחות של החלטותיה.

. . . לדברי יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז מרכז, שוקי עמרני, הדעות חלוקות לגבי השאלה אם צמצום הבנייה במחוז המרכז יגרום לאוכלוסייה לעבור לפריפריה, או שמא רק יביא לעליות מחירים. "אני דוגל בגישה שיש לצמצם את כמות יחידות הדיור לשינוי ייעוד של קרקע במחוז המרכז, אולם במקביל יש להוסיף תוכנית שתעודד פיתוח ומקומות תעסוקה בפריפריה".

אבל יש כבר את "דרומה" וגם "צפונה" וגם "משרד לפיתוח הנגב והגליל". . . כך שהכל נמצא בשליטה

חיים פיאלקוב, מנכ"ל משרד השיכון, אמר בתגובה למדיניות האוצר: "אנחנו חושבים שהדרך להביא לחיזוק הפריפריה בנושא מגורים היא הטבות בסיוע לרכישת דירה, העמקת השקעות בפיתוח ויצירת מלאי של דיור איכותי, בייחוד צמוד קרקע".

גם אני רוצה הטבות . . .

"ניסיון העבר מוכיח שכאשר מנסים להגביל בצורה חריפה את הגידול במרכז הארץ, הדבר גורם לעלייה תלולה במחירים ולפרבור במקומות לא רצויים - ראינו את זה בשנות ה-80 ובאמצע שנות ה-90. צריך לחזק יישובים כמו לוד ורמלה, אבל גם את מודיעין. אנחנו חושבים שהדרך הנכונה היא בהטבות לפריפריה, בפעילות תכנונית מושכלת ולא בתכתיבים חיצוניים".

אני כל כך אוהב לשמוע את המילים האלה: "הטבות לפריפריה", "פעילות תכנונית מושכלת", "חלל זורם", "צהוב משמעותי", "פינה זוויתית", "צדק חלוקתי", "עידוד המצוקה" . . .

בהתאחדות הקבלנים רואים באופן שלילי את מדיניות האוצר. לדברי מנכ"ל ההתאחדות, יוסי גורדון, ששימש בעבר כסגן הממונה על התקציבים באוצר, "התוכנית של האוצר לעצור את הפיתוח במרכז הארץ על מנת לעודד רכישת דירות בפריפריה היא תוכנית הזויה, שלא תשיג את מטרתה ותפגע בכלכלת ישראל".

זה מזכיר לי מסורת סינית עתיקה של קשירת רגליהו של נשים כדי למנוע את צמיחתן. אבל, אין מה לדאוג, הכל מילים. עוד חודש חודשיים תהיינה כותרות אחרות . . .

לדבריו , המשמעות של התוכנית - לא לבצע שינויי יעוד קרקע למגורים ולתעסוקה באזור המרכז - היא עצירת הפיתוח במרכז הארץ. התוצאה תהיה ירידה נוספת במלאי הדירות ועליית מחירים חדה גם במחירי הדירות החדשות, גם במחירי דירות מיד שנייה וגם במחירי השכירות.

פרט לתקופות מיתון עמוקות, מעולם לא נעצרה הצמיחה בגלעין של המדינה . . . למרות כל הרטוריקה של רוב ממשלות ישראל. וטוב שכך. במקום להכשיל את עוצמתו של האזור היחיד המצליח, המנוע של כלכלת ישראל, השער שלנו אל העולם, ראוי למתוח אותו לקצוות, להרחיב אותו צפונה ודרומה

"כבר היום קיים מחסור בדירות חדשות באזור המרכז. החלטה לעצור כל פיתוח עתידי תהיה 'בכייה לדורות'", טוען גורדון. כמו כן הוא מעריך, כי מדיניות זו תעודד תופעות פסולות כמו פיצולי דירות והסבות לא חוקיות של מבנים למגורים.

פיצול דירה = אכילת חזיר = דבר תועבה

באמת, למה לתת לשוק להסתגל למצב חדש ולהגיב באופן ספונטני ויעיל? או למה לעשות את החיים קשים אם אפשר לעשות אותם בילתי נסבלים? או למה למנוע מאופנוענים לטוס לאורך מדרכות תל אביב (כולל נגלות הלוך ושוב אל פלטפורמת הבטון שעדיין מכונה כיכר דיזנגוף) אם אפשר להתעלם?

"אם הממשלה רוצה לעודד רכישת דירות בפריפריה, עליה לעשות זאת באמצעות מתן תמריצים לרוכשי הדירות באותם אזורים. אם הממשלה תיתן תמריצים כגון מענקים או הכרה בריבית על המשכנתאות, יש סיכוי רב יותר שאנשים יבחרו להתגורר בפריפריה. האוצר לא יכול להכריח אנשים לגור בפריפריה רק כי הוא גורם לעליית מחירים מלאכותית במרכז", הוא טוען.

האוצר: חלק מתוכנית בר-און

באוצר הצהירו בעבר, כי ב-2009 יוסטו תקציבים ממרכז הארץ לפריפריה. בימים אלה מוביל שר האוצר רוני בר-און תוכנית כוללת לפיתוח הפריפריה. התוכנית אמורה להסיט מיליארדי שקלים מאזור המרכז לטובת פיתוח פריפריה.

לדברי גורמים באוצר, שינוי המדיניות הוא חלק מהתוכנית ששמה דגש על פיתוח התעסוקה, הבאת אוכלוסיות חדשות ושיפור מצב האוכלוסייה הקיימת, במטרה לייצר תנופה באזורי הפריפריה ולהגדיל את כמות האוכלוסייה בה.

שרים, ראשי משרדים ופקידים רמי דרג, תתעסקו במה שמשלמים לכם לעשות:

כביש חוצה ישראל השלמת הקצוות; שלוחות רכבת ישראל (מהירה, מחושמלת) לצפון, למזרח, ולדרום; עוגנים חדשים בשוליים הגיאוגרפיים: מוסדות חינוך איכותיים עם מורים טובים (מתוגמלים, מומרצים ובעלי סמכות)החל מגן הילדים וכלה בתיכון ובאוניברסיטה. כל אלה ימשכו לשם את אנשי העסקים. את הבתים המשודרגים והקוטג'ים צמודי הקרקע תשאירו לקבלנים הם יודעים מה לעשות.

אין תגובות: