יום ראשון, 21 באוגוסט 2011

תחזוקת העיר תל אביב: על הדבש והעוקץ




הדבש: שדרוג תחום הולכי הרגל


מערך השדרות

העיר תל אביב מבורכת בסדרת שדרות נטועות שההליכה והשהיה בהן תורמות רבות לאיכות החיים. בשנים האחרונות החל תהליך יזום של העירייה לתכנן מחדש ולהשקיע באותן השדרות, והוא נושא פירות: התושבים מצביעים ברגליהם ומפגינים נוכחות. ואנשי עסקים יוזמים ומשדרגים מסעדות, בתי קפה, ושאר מקומות בילוי לאורך וליד השדרות. בתי משרדים חדשים הוקמו בירכתי שדרות רוטשילד ולאחרונה מוקמים ומתוכננים מרובי קומות מיועדים למגורי יוקרה. העירייה ממשיכה את התנופה על ידי טיפול בנקודות מפתח כגון כיכר היכל התרבות. בתים קטנים עתיקים יותר זוכים לשחזור והתאמה לשימוש נוכחי. זה ה גם לא מקרה שהמחאה החברתית הגדולה התמקמה לאורך השדרה העיקרית, כי המקום הפך לכתובת חשובה.


לפי דעתי החלק המעניין והחשוב ביותר של מערך השדרות של תל אביב הוא הלולאה הירוקה המתמשכת מליד הים בקצה שדרות בן-גוריון, דרך שדרות חן, והמשך בשדרות רוטשילד בואכה צומת רחוב הרצל בסמוך לסוף הלולאה. בשני קטעים הופסק הרצף בעבר, ועכשיו הוא הולך ומתחבר "והמעגל נסגר" כפי שראוי.

השבר הראשון ברצף היה בתשלובת הבימה היכל התרבות. במקום לאחד את שדרות חן ושדרות רוטשילד הותירו המתכננים נתק בדמות הפרשי מפלסים ומגרש חניה ענק לרכב פרטי. הכיכר החדשה שתכנן דני קרוון הכוללת מעבר חלק ליד גן יעקוב ומוזיאון הלנה רובינשטיין סילקו את המחסום ופתחו את החיבור המתבקש.


השבר השני הוא פס הירק בין שדרות בן-גוריון (צומת הדסה) לבין הקצה הצפוני של שדרות חן. אמנם הוא ירוק ונטוע, אבל (משום מה) הוא תוכנן כקישוט בלבד והוא לא אפשר הליכה לאורכו. בקטע שמתחיל בצומת פרישמן הייתה תלולית נטועה שיצרה מחסום דמוי בונקר.


והנה, נתבשרנו שהעירייה מתכוונת להתלבש על הקטע החסר (שדרות מלכי ישראל) והעבודות כבר בעיצומן. כן – דברים טובים קורים בתל אביב.




דגי זהב ושושנות מים בכיכר



מה שהיה




ומה שעכשיו







העוקץ: פלישת רכב מנועי לתחום הולכי הרגל


נראה אם כן שעיריית תל אביב משקיעה מחשבה ומשאבים רבים בשדרוג תחום הולכי הרגל ורוכבי האופניים – מדרכות, כיכרות, שדרות ונתיבי אופניים. תהליך מבורך זה משובש על ידי נהגים שעושים בתחום הולכי הרגל ככל העולה על רוחם, והנה כמה דוגמאות:





התמונות מדברות בשם עצמן – אין צורף בפרשנות. השאלה היא כיצד ראוי והאם אפשר להתמודד עם התופעה המרגיזה והחשובה הזאת? נראה לי שהתקנת מצלמות מעקב שהן חלק ממערך ממוכן של איתור הפולשים, הטלת קנסות כבדים ואכיפת התשלום יעשה את העבודה. חלופה נוספת היא אתר בו כל אזרח יוכל להעלות תמונות דיגיטליות משלו, במקום להשקיע במערך מצלמות.




תגובה 1:

קורקינט חשמלי אמר/ה...

לדעתי, יש 4 דרכים שצריך להפעיל בו זמנית כדי למגר תופעות כאלה: בניית חניות מסודרות, הגברת מערך האוטובוסים, קנסות לנהגים ובניית מחסומים על המדרכות. בסוף אנשים יתרגלו ויידעו שאין טעם לבוא עם הרכב.