יום רביעי, 13 באוגוסט 2008

ריאות ירוקות באוקינוס ירוק

יש מספר מנטרות שעושות לי צמרמורת. ביניהן המונח "ריאות ירוקות" ששגור כל כך בפי "הירוקים". כל פעם שמישהו יוזם בנייה או ציפוף של מתחם עירוני, נשמעת הקריאה "לא! זה לא מקום לבנות בו, זה מקום הולם לריאה ירוקה!" לאחרונה נתקלתי בכתבה על התכנית לעקור את מחנות ההדרכה מצריפין אל עיר הבה"דים – דבר מבורך שאכתוב עליו בפוסט אחר. אחת התגובות הייתה: "אוי, זה מריח לא טוב . . . ימסרו את זה לכרישי הנדל"ן שיעשו על זה קופה, במקום להפוך את המקום לריאה ירוקה"


אין לי נתונים מדויקים, אבל ממבט חטוף במפה על הרצועה בין כביש 44 למזרח ראשון, אני אומד את השטח שיתפנה בלפחות 4 קמ"ר אשר כולו סלול ובנוי עכשיו, אם כי בצפיפות נמוכה. לכשיתפנה, ערכו הכלכלי עשוי להגיע לבין 2.5 עד 5 מיליארד דולר שהם היום כ- 8.5 עד 17 מיליארד שקל שיכנסו כולם אל קופת המדינה.

לא כל כך קשה לאמוד את מספר כיתות בתי הספר, מיטות בתי חולים, מלגות לסטודנטים, משכורות (הולמות) למורים, עובדים סוציאלים ואחיות רפואיות, קילומטרים של כביש או מסילה, מענקי מחקר ופיתוח ועוד כהנה וכהנה משאבים חברתיים אשר ניתן לרכוש בסכום כזה. עוד "ריאה ירוקה" בלב אזור המשופע בשטחים חקלאיים – לא נראה לי. השימוש הטוב וההולם ביותר למתחם של צריפין הוא להיות השלמה לעיר ראשון לציון הגובלת בו.

אני גר בתל אביב באזור צפוף, משופע ברחובות נטועים בעצים נותני צל ובגנים קטנים מאד אך נגישים לבית. האזור תוכנן לפני 70 שנה על ידי מתכנן סקוטי שידע מה הם נכסי צאן ברזל של עירוניות ידידותית לתושב. הגנים הקטנים שנוכחים כמעט בכל מבנן, השדרות הנטועות ששוקמו לאחרונה, הרחובות שמישהו חכם טרח לנטוע בהם עצים ביד נדיבה (ובמיקום נכון במדרכה); כל אלה מצטרפים לרשת רחובות ידידותית להולך הרגל ויוצרים סביבה עירונית מאד מבוקשת. אבל מה לעשות? גם כאן מהדהדת המנטרה: "אין מספיק ריאות ירוקות!".

ירוקים יקרים, תפקחו את העיניים ותראו כמה ירוק כאן מסביב. הרחובות שוקקים חיים, בתי הקפה, והמסעדות גולשים למדרכות, בשדרות צועדים, רוכבים על אופנים, נחים בצל האילנות, אוכלים, שותים, משחקים כדורת, שחמט,. . . מי צריך עוד ריאות ירוקות?

שתי הערות לסיום:
1. גם בתחום הירוק אפשר להגזים, וגם כאן עובד הכלל של תשואה שולית פוחתת
2. אל תהיו כל כך נדיבים ברכוש הכלל; חישבו על עלות ההזדמנות
3. אם אתם רוצים לסלק את בסיסי צהל מאזור המרכז, ראוי לא לשים רגל ליוזמה
4. אתם רוצים גם, וגם, וגם, ... בעולם הממשי זה לא ממש מסתדר

3 תגובות:

Aviv אמר/ה...

כתבת פעמיים "מילגות"... ודומני שזה בכלל "מלגות" עם שווא

gooshdan אמר/ה...

אביב תודה. תיקנתי

Unknown אמר/ה...

gooshdan הרשה לי לחלוק עליך.
שטחים פתוחים גדולים אינם באים במקום גינות קטנות בשכונות. גינות קטנות לא יכולות לתת תחושת היציאה לטבע וההתאווררות, ואינן יכולות להיות ראות ירוקות שסופגות את זיהום האויר, ונותנות למי הגשם לחלחל. כמו כן שטח כזה יכול לשמש לחקלאות. אחת הבעיות המרכזיות של אזור המרכז (תל אביב רבתי) הוא העדר של שטחים פתוחים כאלו. במצב זה אם צריפין כשטח פתוח יכול לשפר באופן ניכר את איכות החים של תושבי ראשון לציון. לעומת זאת כל הפשרה של שטח כזה לבנייה יגביר את העומס והזיהום על מטרופולין תל אביב, בזמן שהפריפריה מתרוקנת מתושביה היהודיים. בנושא זה אני ממליץ לך בחום לקרוא את החיבור של פרופ' ארנון סופר:
http://tinyurl.com/34643z