יום ראשון, 5 באפריל 2009

מחוסרי בית, אקלים ופיקוח על שכר הדירה

לקראת שנת המאה של העיר תל אביב, צפוי שנכנס לבולמוס של עשייה שלטונית פופוליסטית למען רווחת התושבים. בתחום אחד הייתי מעוניין לחשוב על ההשלכות לפני שמתחילים בעשייה.

"רנט קונטרול" (פיקוח על שכר דירה) בעיר תל אביב היה נושא מקובל במדיה וייתכן שנדחק הצידה בחודשים האחרונים כדי לפנות מקום עבור השיח על המשבר הכלכלי העולמי. אין ספק שהוא עוד יחזור. פיקוח על שכר הדירה בתל אביב הוא בגדר "צרות של עשירים" -- סטודנטים ושאר מיוחסים מפעילים לחץ על השלטון המקומי כדי להקל עליהם את הנגישות אל "אורות הכרך", ופוליטיקאים מחפשי תהילה ממהרים לספק את הסחורה. כאשר הם עושים זאת הם מחוללים כשל שוק הפוגע בזכויות הקניין של בעלי הבתים ומקל על יחידי סגולה הזוכים מן ההפקר.


להגדלה -- הקש על התרשים

אבל בעיקר נוצרת פגיעה קשה בקבוצה החלשה ביותר בקהילה -- קבוצת מחוסרי הבית. מנתוני מחקר של טקר (tucker,1987) אפשר לגזור את ההשפעה החיובית החזקה של שני משתנים עירוניים, טמפרטורת ינואר וקיומו של פיקוח על שכר הדירה, על שיעור מחוסרי הבית. המדגם כולל 50 ערים אמריקאיות (שהן הערים המרכזיוות במטרופולינים הגדולים ביותר בארה"ב). השפעת טמפרטורת ינואר צפוייה למדי -- לישון ברחוב בחורף מקפיא זה קטלני. הנתון הפחות צפוי הוא ההשפעה החזקה והמובהקת של "רנט קונטרול": ערים שאימצו את הפיקוח דנו הרבה יותר מתושביהן לגור ברחוב.

הערה למי שמסתכל על הטבלה, ראוי לשים לב לרמות המובהקות.

3 תגובות:

יורם גת אמר/ה...

אבא,

כמו שלומדים ב"מבוא לסטטיסטיקה", קיומו של מתאם אינו מעיד על קשר סיבתי. ניסוח בסיגנון "מנתוני המחקר אפשר לגזור השפעה חיובית חזקה של שני משתנים וגו'" הוא טעות אלמנטרית.

tzik אמר/ה...

נניח שהמובהקות מצביעה גם על קשר סיבתי - איך זה עובד? מה המנגנון שבראשיתו פיקוח על שכר דירה ובסופו אנשים מוצאים את עצמם בלי בית.

יורם גת אמר/ה...

המנגנון (המדומיין) הוא:

1. הפוליטיקאים הפופוליסטיים פוגעים בזכויות הקניין של בעלי הבתים.

2. יזמים פוטנציאליים רואים זאת וחוששים שאם יבנו יחידות דיור חדשות שכר הדירה שיוכלו לגבות יוגבל ובשל כך הם לא יזכו לרווחים הולמים עבור השקעתם.

3. היזמים לא בונים דירות.

4. נוצר מחסור חמור בדיור.

5. אנשים לא מוצאים דירות בעיר.

6. בשל פגם נפשי מי שלא מוצאים דירה בעיר מתעקשים שלא לעבור לגור בעיר שבה אין פיקוח על שכר הדירה.

7. הם עוברים לגור ברחוב.