יום חמישי, 27 במרץ 2008

רשת המסילות המורחבת -- אמצעי לפריסת האוכלוסייה והתעסוקה

רשת המסילות של רכבת ישראל עברה כברת דרך בעשור האחרון והיא מתוכננת לשלוח שלוש שלוחות עמוקות לפריפריה בטווח הקרוב: לכרמיאל; לעפולה ובית שאן; ולשדרות, נתיבות ואופקים בואכה באר שבע.



תוכנית נועזת זו, אם תוגשם במלואה, עשויה סוף סוף לאפשר פרישה רחבה של האוכלוסיה והתעסוקה בישראל. אני אומר "לאפשר" כי המיזם הזה הוא תנאי הכרחי אך לא מספיק. תחבורה מסילתית נוחה, מהירה וזולה עשויה לתרום רבות למען יצירת תנאים המושכים אוכלוסיה חזקה ועסקים משגשגים, אבל להשגת תנאי האופטימום ראוי לפתח שימושי קרקע משלימים סביב התחנות; במילים אחרות, לפתח סידרה של רובעים מוטי מסילה (TOD: transit oriented districs).

רובע מוטה מסילה מורכב ממרכז תעסוקה ומסחר צמוד לרציפים וטבעת של מגורים במרחק הליכה מהמרכז החדש. מרכז חינוך איכותי כחלק מאותו TOD עשוי להגדיל מאד את הסתברות ההצלחה במשיכת עסקים ואוכלוסיה השגית.

2 תגובות:

יאיר אמר/ה...

הבעייה העיקרית בישראל תהיה ליצור קדימות להולך הרגל בסביבת התחנות. אנחנו רגילים לתחנות רכבת נגישות לרכב בלבד - לפחות באזור מרכז הארץ (אולי להוציא עזריאלי ואוניברסיטה?)

תחנת הרכבת החדשה של מודיעין (דווקא מודיעין - עיר הרכב הפרטי) נראית שעושה את זה יפה.

חבל שבירושלים התחנה הנבנית מתחת לאדמה קשורה רק לתחנת אגד המרכזית, ולא גם לאזור מרכז העיר - אם כבר חופרים.

gooshdan אמר/ה...

יאיר, אני מסכים (כמעט) עם כל מילה. מהתחנה באוניברסיטה של תל אביב מאד קשה להגיע אל הקמפוס, בגלל הפרשי הגובה הגדולים והעדר צמחייה, הצללה 1ו/או חזית רחוב ידידותית להולך הרגל. אני הייתי בונה שם גשר מחבר רציפים במקום מנהרה, ומהגשר, דרגנוע כמו בין עזריאלי והתחנה.