יום חמישי, 18 בדצמבר 2008

מספרים מספרים, פרק א: רכב פרטי בערי ישראל

סידרה חדשה "מספרים מספרים" תנצל את שפע הנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כדי להסתכל על עצמנו בראי המציאות. אני מתכוון להראות בעיקר תרשימים ולא טבלאות. אוסיף גם פרשנות.



רמת המינוע וגיל הרכב הם מדדים המשקפים מצב חברתי כלכלי.




התרשים מראה כי שני המדדים מתואמים ביניהם. ככל שבישוב גבוהה דרגת המינוע (כלי רכב פרטיים לנפש) כך גם הגיל הממוצע של כלי הרכב נמוך יותר. טוב, זה היה צפוי; אבל מה תוכן הדברים?


רוב האוכלוסייה היהודית מחזיקה במכוניות בנות 6 עד 10 שנים, וברוב היישובים דרגת המינוע היא בין 15% ל- 35%. בישובים הערביים המספרים הם: גיל רכב 10 עד 12, ודרגת מינוע 8% עד 22%


הערים החריגות כלפי מעלה: תל אביב 5, 45%, אבל זה צפוי למדי לעיר שהיא מרכז העסקים הראשי של המדינה. לוד במצב דומה לתל אביב וגם פתח תקווה ובני ברק. סביר שבשלושת הישובים הנ"ל רשומים כלי רכב פרטיים רבים והם בבעלות חברות מסחריות (נוכחתי בזאת לאחר קריאת ההערה של יאיר). רוב כלי רכב אלו חדשים וזה בולט בייחוד בבני ברק שם התפח מרכז עסקים משגשג בקצה המערבי של שדרות בן גוריון.



6 תגובות:

יהונתן הימן אמר/ה...

דניאל,
לא ברור לי מדוע דווקא ת"א נמצאת במקום חיובי בהקשר זה. בעיר שהיא לב המטרופולין ובעיית החנייה בה היא מהגדולות ביותר, הייתי מצפה לתת עדיפות לתחבורה הציבורית ולכך שחלק קטן יותר של האוכלוסיה יחזיק רכב.

מכאן לכאורה אפשר לציין לטובה את ירושלים בעלת אחוזי מינוע קטנים יחסית. מאידך, זוהי אחת הערים העניות בישראל.

אז אולי בעצם אין קשר בין רמת המינוע וגיל הרכב למצב חברתי כלכלי?

יאיר אמר/ה...

אני מנחש שבבני ברק, לוד, פתח תקווה וכנראה גם תל-אביב הנתון מעוות על-ידי רכב חברות הרשום שם.

יאיר אמר/ה...
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
יאיר אמר/ה...

סליחה על ההטרדה, אבל מצאתי את המקור. ההקדמה לפרסום "כלי רכב מנועיים 2007" כאן. עמוד 18 למעלה.

נהיגה בשכרות אמר/ה...

מבחינתי ראי המציאות אומר לי שחייבים לטפל בנושא תחבורה ציבורית יעילה במדינה הזאת. שומעים על כמה פרוייקטים שזזים בכיוון זה, אבל כרגע כבר שנים אין שינוי בפועל.

שיראל אמר/ה...

וואו תסלח לי אבל המצב הזוי ובלתי נסבל! שנים עברו והבעיה רק מעמיקה! שלא נדבר על כל ההוצאות הנלוות לעסק היקר הזה, טסט שנתי, אגרות, ביטוח חובה, מקיף, ביטוח רכב צד ג, אלוהים יודע מה עוד!