יום ראשון, 3 בפברואר 2008

מגוש דן ועד באר שבע 3: הערים הנשכחות בדרום 2

מסדרון אש-בש


הלקח העיקרי שנילמד מהתפתחותה המואצת של רצועת החוף הוא המשקל המשמעותי שיש לישובי עוגן כמחוללי צמיחה. אם נשכיל לעשות, אשדוד, העוגן הדרומי של רצועת החוף תהפוך לעוגן הצפוני של רצועת פיתוח מואץ חדשה -- "מסדרון אש-בש".





אשדוד היא עיר חזקה אשר בעשור האחרון הפגינה את הצמיחה הדמוגרפית המהירה ביותר בין במדינה (מ-80 אלף עד 200 אלף בפחות מעשור) הודות לנמל והענפים הכלכליים הקשורים איתו, החליפין הרב בסחורות ושירותים עם המרכז שאר המדינה ושאר העולם, וכמובן הודות למיקומה התחרותי הסמוך למרכז.

אשר לשני המרכיבים הנוספים הנחוצים להקמת מערכת אש-בש, עוגן דרומי וערוץ תחבורה יעיל, הרי שנפתח עכשיו חלון הזדמנויות כפול:



  • לבאר שבע בוקעת עכשיו הזדמנות להמראה; היא תחוזק על ידי מקבץ המתקנים הבטחוניים שהוחל בהקמתם סביבה: עיר הבה"דים בצומת הנגב, מחנה המודיעין מצפון לעומר, הרחבת שדה התעופה נבטים ומחנה עוצבת שדה מצפון לנבטים.


  • קו הרכבת אשדוד באר שבע על תחנותיו המתוכננות באשקלון, שדרות, נתיבות ואופקים נמצא בשלבי תכנון ותקצוב מתקדמים, והוא אמור לפעול כבר ב2009.

איסטרטגיה לניצול ההזדמנות. הדרך להעיר מתרדמתן את הערים הנשכחות הוא "לקחת טרמפ על הרכבת". במילים אחרות, להקים בצמוד לאותן תחנות רובעים מוטי מסילה (TOD: transit oriented districts). אלה הם רובעים עירוניים המנצלים את ייתרון הקרבה לרכבת ומכילים מתקני מסחר, תעסוקה, חינוך ואף מגורים במרחק הליכה. בשדרות למשל, הודות למצב גיאוגרפי נוח, ניתן לחבר את אזור התחנה באופן רצוף הן עם המרכז הקיים והן עם מכללת ספיר וכך ליצור את "רובע האוניברסילה" שיצרף יחד מכון מחקר והוראה אקדמי עם צומת תחבורה מהירה ועם מוקד תעסוקה מוטת ידע ומידע; וליד אלה יש מקום מרוווח למגורים מכל גודל וסוג. רובע על פי דגם דומה שם ובערים הנשכחות האחרות יהווה זרז להמראה כללית, חברתית ותרבותית של מסדרון אש-בש ושאר קדמת הנגב.



הדרך להחמיץ את הזדמנויות הרכבת היא זאת שהולכים בה היום. כל התחנות החדשות בנויות על פי הגירסה המיושנת של "חנה וסע". את כל הבא והיוצא מקבלים מגרשי חנייה גדולים. החלופה של רובע מוטה מסילה מביאה את הנוסע את "שער העיר" -- פיאצה מוצלת, רוחשת פעילות המשדרת: הגעת למקום הנכון, לנווה מדבר.



הצעה לרובע האוניברסילה מתוך עבודת המסטר של האדריכל ליאור ויתקון






אין תגובות: