יום חמישי, 14 בפברואר 2008

חיזוי ההשלכות: rent control בתל אביב

על כל יפי הנפש שמציעים לדפוק את בעלי הדירות הנוכלים על ידי התערבות ציבורית הקובעת גג למחירי דיור לעשות שעורי בית בכלכלה מעשית (לא תיאורטית). על פי דו"ח מכון מחקר RAND NEW YORK משנת 1970 קביעת המגבלה על שכר דירה בניו יורק גרמה להרס שוק הדיור בעשור שקדם. העיר כמעט ופשטה את הרגל ועשרות אלפי בעלי דירות להשכרה נטשו אותן או הביאו אותן למצב שלא היו ראויות למגורים. בארץ ישראל המנדטורית נהרס שוק הדירות להשכרה ששיגשג, הודות לחוקי הגנת הדייר דאז. התגובה בארץ הייתה צמיחתו של שוק שחור ששמו דירות בדמי מפתח. התגובה בניו יורק וערים אמריקאיות נוספות הייתה הוצאת שוכרים בכל דרך אפשרית והפיכת הדירות לבתים משותפים לרכישה. בערי אוניברסיטה כגון בוסטון וברקלי גורמים חוקי דיור בר-השגה החל על דירות חדשות לנטישת קבלנים, מחסור כרוני בדיור והאמרת שכר הדירה במלאי המצומצם של דירות שעדיין לא נכללות. הדרך לטפל במחסור בדיור הוא לעודד את ההצע, בייחוד על ידי הגדלת הצע הקרקע -- וזה אומר תחבורה מהירה "ובת השג", חיסול הסחבת באישורי הבנייה והרפייה מן האחיזה ההרסנית של המדינה בקרקעות. קביעת מחיר גג גורר תוצאות הפוכות מהכוונה.

למי שעוד לא יודע, שוק הדיור עובד כך: מי שיש לו דירה יעשה את הכל כדי להוכיח לקונה שדירתו שווה מה שיותר, או כדי לגבות את מקסימום דמי השכירות. ומי שאין לו דירה יעשה בדיוק את ההפך. האחרון יהפוך את התנהגותו ברגע שירכוש או יירש דירה משלו. שום פוליטיקאי לא יצליח לשנות את טבעו שוחר האינטרסים של האדם -- הכח שמניע את השוק.

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

יש הרבה דברים שהם בטבע האדם שהחברה המודרנית מצליחה לרסן.
אלימות לדוגמא.
פעם גם המלוכה נתפסה כסדר האלוהי.

ולעניין עצמו
חיפוש קצרצר ברשת מראה שהדיון בתועלתו של הRent Control רחוק מלהיות חד צדדי.
יש כלכלנים, אורבניסטים וגם סתם שוכרים שרואים בו צעד נכון.
לדוגמא:
http://www.dollarsandsense.org/archives/2003/0303dollar.html

אנונימי אמר/ה...

חקיקה המגבילה את שכר הדירה מעבירה כח מבעלי דירות לשוכרים מסויימים (לא בהכרח קבוצה ענייה) אך לא פותרת את הבעייה המרכזית - מחסור בדיור.

על מנת לפתור את המחסור בדיור יש לבנות דירות נוספות או לאכלס דירות ריקות, אם ישנן כאלה. התערבות ממשלתית יכולה לקדם את שתי הפעולות הללו בקלות יחסית. אולי דני יכול לכתוב על אפשרויות כאלה.

אנונימי אמר/ה...

מחשבון משכנתא הוא כלי שימושי שעוזר למצוא את גובה החזר המשכנתא החודשי לפי ריבית משכנתא ומספר תשלומים. יעיל מאד למי שרוצה לקחת משכנתא ומעוניין לדעת כיצד צפוי להיראות החזר ההלוואה.