יום שבת, 23 בפברואר 2008

"רנט קונטרול" בתל אביב -- תגובות


הדב ציין...

יש הרבה דברים שהם בטבע האדם שהחברה המודרנית מצליחה לרסן.אלימות לדוגמא.פעם גם המלוכה נתפסה כסדר האלוהי.ולעניין עצמוחיפוש קצרצר ברשת מראה שהדיון בתועלתו של הRent Control רחוק מלהיות חד צדדי.יש כלכלנים, אורבניסטים וגם סתם שוכרים שרואים בו צעד נכון.לדוגמא:http://www.dollarsandsense.org/archives/2003/0303dollar.html
10:48 21 פברואר 2008.
ֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹ
דני גת מתייחס: לפני שהספקתי לחשוב על איך או אם להגיב, רשם יורם גת תגובה קצרה ולעניין.
אוסיף רק בעניין ההשוואה של כוחות השוק לאלימות: אלימות נתפסת כפתולוגיה חברתית, ואנשים אלימים הם מיעוט. השחקנים בשוק הדיור הם רוב האוכלוסייה. ידוע כי שווקים הם תחליף ראוי להשתלטות על משאבים בכח, דוגמת גניבה, שוד, נישול, SQUATTING, וחקיקה המגבילה שכר דירה.

יורם גת ציין...
חקיקה המגבילה את שכר הדירה מעבירה כח מבעלי דירות לשוכרים מסויימים (לא בהכרח קבוצה ענייה) אך לא פותרת את הבעייה המרכזית - מחסור בדיור.על מנת לפתור את המחסור בדיור יש לבנות דירות נוספות או לאכלס דירות ריקות, אם ישנן כאלה. התערבות ממשלתית יכולה לקדם את שתי הפעולות הללו בקלות יחסית. אולי דני יכול לכתוב על אפשרויות כאלה.
06:11 23 פברואר 2008

3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

דני כתב:

ידוע כי שווקים הם תחליף ראוי להשתלטות על משאבים בכח, דוגמת גניבה, שוד, נישול, SQUATTING, וחקיקה המגבילה שכר דירה.

"שווקים" אינם תחליף לאלימות משום שאלימות היא חלק אינטגרלי מכל מנגנון "שוק". האלימות מופעלת על ידי המשטרה כלפי מי ש"גונב" או "מפר חוזה".

ניתן לומר שמנגנון השוק מסתמך על גוף אלים מרכזי ומאורגן ומנסה לחסל אלימות המבוססת על יוזמה פרטית. (מובן שתכונה זו אינה ייחודית למנגנוני שוק.)

gooshdan אמר/ה...

ניתן לומר שמנגנון השוק מסתמך על גוף אלים מרכזי ומאורגן ומנסה לחסל אלימות המבוססת על יוזמה פרטית. (מובן שתכונה זו אינה ייחודית למנגנוני שוק.)
------------------------
ומה הוא אתו "גוף אלים מרכזי ומאורגן"?

ומה הוא תחליף מוצלח יותר מהשוק?

אנונימי אמר/ה...

ומה הוא אתו "גוף אלים מרכזי ומאורגן"?

הגוף המאורגן הוא כמובן הממשלה.

באשר לתחליפים למנגנון שוק:

ראשית, אני חושב שיהיה קשה מאד להגיע להגדרה מספקת של "שוק". מאחר שכל "שוק" עובד לפי כללים מסויימים שקבועים בחוק, יהיה צורך להחליט אילו מערכות חוקים יכולות להחשב כ"שוק חופשי" ואילו נחשבות כ"התערבות ממשלתית". אם אתה מוכן להציע הגדרה, אני אתעניין ואשמח לדון בה.

שנית, אם נתעלם מהקושי ההגדרתי ונסתמך על תפיסה בלתי פורמלית ובלתי עקבית לפיה שוק הוא מה שמקובל בשיח הציבורי לקרוא לו שוק, אז נראה לי ברור שישנם תחומים רבים - למעשה כמעט כל הדברים החשובים בחיים - בהם "מנגנון שוק" "טהור" יהיה רחוק מאד מלתפקד באופן נסבל. לדוגמה, חלקים נרחבים של התשתית: אספקת מים, חשמל, סניטציה, כבישים ותשתית תקשורת. תחומים נוספים הם למשל צבא, רפואה, השכלה ואבטחת איכות הסביבה.

בכל התחומים הללו פתרון טוב נותן ייצוג שווה לאינטרסים של כל האזרחים - כפי שהם משתקפים בדעתם המושכלת של האזרחים - ולא יתבסס על מניע הרווח. במילים אחרות, פתרון מוצלח הוא פתרון דמוקרטי. (מובן שאפשר לדמיין מערכות בהם "מנגנוני שוק" משולבים בצורה כזו או אחרת.)